Deklaracja Dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Metodologia badań naukowych - fizjoterapia studia jednolite magisterskie

Opublikowano: 8 kwiecień 2020Poprawiono: 7 luty 2025
opis do obrazu 28

Załącznik nr 1a

Karta przedmiotu

 Cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Fizjoterapia

2. Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie / profil ogólnoakademicki

3. Forma studiów: niestacjonarne

4. Rok: IV / cykl 2025-2030

5. Semestr: VII, VIII

6. Nazwa przedmiotu: Metodologia badań naukowych

7. Status przedmiotu: obowiązkowy

8. Cel/-e przedmiotu:

Kształtowanie umiejętności programowania badań naukowych i rozwiązywania problemów badawczych, przygotowania i obrony pracy dyplomowej.

Kształtowanie umiejętności prowadzenia badań naukowych zgodnie ze standardami etycznymi. 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić):

standardach kształcenia (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego)/Uchwale Senatu SUM (podać określenia zawarte w standardach kształcenia/symbole efektów zatwierdzone Uchwałą Senatu SUM)

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: E.W1

w zakresie umiejętności student potrafi: E.U1, E.U2, E.U3, E.U4, E.U5

w zakresie kompetencji społecznych student: OK_K06

9. Liczba godzin z przedmiotu

40

10. Liczba punktów ECTS dla przedmiotu

2

11. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę

12. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*/zaliczenie

W zakresie wiedzy

Test wielokrotnej odpowiedzi, dyskusja w oparciu o EBM,

*

W zakresie umiejętności

Realizacja zleconego zadania, przedłużona obserwacja, dyskusja w oparciu o EBM,

*

W zakresie kompetencji

Przedłużona obserwacja przez opiekuna/ nauczyciela akademickiego

*

           

 

* w przypadku egzaminu/zaliczenia na ocenę zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

Inne przydatne informacje o przedmiocie

13. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

znh_sekretariat@sum.edu.pl

kszmaglinska@sum.edu.pl

mfajler@sum.edu.pl

14. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu /koordynatora przedmiotu:

dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska

15. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

Znajomość dokumentów deontologicznych regulujących prowadzenie badań na ludziach, umiejętność logicznego  argumentowania i wnioskowania  (kurs bioetyki i filozofii  – I rok).

16. Liczebność grup

Zgodna z Zarządzeniem Rektora SUM

17. Materiały do zajęć/ środki dydaktyczne

Prezentacje multimedialne

18. Miejsce odbywania się zajęć

e-learning oraz sale na WNOZK zgodnie z harmonogramem

19. Miejsce i godzina konsultacji

Zgodnie z harmonogramem Zakładu

20. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić): standardach kształcenia/ zatwierdzonych przez Senat SUM

P_W01

Metody i techniki badawcze stosowane w ramach realizowanego badania naukowego

 

E.W1

P_U01

Zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki

E.U1

P_U02

Zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy

E.U2

P_U03

Korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej

E.U3

P_U04

Przeprowadzić badanie naukowe, zinterpretować i udokumentować jego wyniki

E.U4

P_U05

Zaprezentować wyniki badania naukowego.

E.U5

P_K01

Student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji.

OK_K06

21. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

21.1. Wykłady

20

Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia metodologiczne: metody i ich zastosowanie.

2

Etapy procesu badawczego:

-Określenie i sprecyzowanie problemu badawczego, ustalanie przedmiotu i celu badań;

3

- Formułowanie pytań badawczych  i hipotez (rodzaje pytań, rodzaje hipotez);

1

- Ustalanie zmiennych i wskaźników.

2

- Kryteria i metody doboru badanej próby.

2

-Metody, techniki i narzędzia (skale pomiarowe, zasady konstruowania kwestionariusza, zasady przeprowadzania wywiadu)

4

Badania eksperymentalne a badania obserwacyjne.

1

Podstawy analizy statystycznej wyników badań naukowych.                                                                                                                                                                                                                                                                                               

3

Zasady przygotowywania wniosków do komisji bioetycznej na przeprowadzenie badań.

1

Etyka badań naukowych: znaczenie etyki w badaniach naukowych, podstawowe dokumenty deontologiczne, zasady etyczne dotyczące badań naukowych, prawo autorskie, etyczne zobowiązania związane z publikowaniem prac naukowych.

1

21.2. Seminaria

10

Zasady opracowywania zebranych materiałów badawczych – analiza ilościowa i jakościowa, selekcja, klasyfikacja, prezentacja i interpretacja.

5

Podstawowe zalecenia dotyczące redakcji pracy magisterskiej.

5

21.3. Ćwiczenia

10

Analiza błędów w kwestionariuszach ankiet (na przykładach).

Samodzielne zaprojektowanie badania naukowego (w tym konstrukcja kwestionariusza ankiety).

Tworzenie grup badawczych, problem jednorodności grup.

5

Bazy danych. Analiza tekstu fachowego.

Przegląd artykułów naukowych - aktualne możliwości badawcze z zakresu fizjoterapii.

5

22. Literatura

A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice: Wydawnictwo SUM 2010.

W. Jędrychowski, Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2004.

R. M. Kalina: Podstawy metodologii badań w wychowaniu fizycznym, sporcie i fizjoterapii. Rzeszów 2008.

C. Watała, M. Różalski, M. Boncler, P. Kaźmierczak: Badania i publikacje w naukach biomedycznych. Tom 1. Planowanie i prowadzenie badań. Łódź: Alfa Medica Press, 2011.

A. Stanisz (red.): Biostatystyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005.

 

23. Kryteria oceny – szczegóły

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

         

 

 

 

 

 

Pozostałe aktualności...
opis do obrazu 11
Karty przedmiotów
7 luty 2025

Filozofia - fizjoterapia, studia jednolite magisterskie

opis do obrazu 12
Karty przedmiotów
7 luty 2025

Bioetyka - fizjoterapia, studia jednolite magisterskie

opis do obrazu 9
Wiadomości
7 luty 2025

Dane kontaktowe

opis do obrazu 8
Karty przedmiotów
7 luty 2025

Etyka zawodu położnej