Załącznik nr 1a
Karta przedmiotu
Cz. 1
Informacje ogólne o przedmiocie |
|||||
1. Kierunek studiów: Fizjoterapia |
2. Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie / profil ogólnoakademicki 3. Forma studiów: niestacjonarne |
||||
4. Rok: IV / cykl 2025-2030 |
5. Semestr: VII, VIII |
||||
6. Nazwa przedmiotu: Metodologia badań naukowych |
|||||
7. Status przedmiotu: obowiązkowy |
|||||
8. Cel/-e przedmiotu: Kształtowanie umiejętności programowania badań naukowych i rozwiązywania problemów badawczych, przygotowania i obrony pracy dyplomowej. Kształtowanie umiejętności prowadzenia badań naukowych zgodnie ze standardami etycznymi. Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić): standardach kształcenia (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego)/Uchwale Senatu SUM (podać określenia zawarte w standardach kształcenia/symbole efektów zatwierdzone Uchwałą Senatu SUM) w zakresie wiedzy student zna i rozumie: E.W1 w zakresie umiejętności student potrafi: E.U1, E.U2, E.U3, E.U4, E.U5 w zakresie kompetencji społecznych student: OK_K06 |
|||||
9. Liczba godzin z przedmiotu |
40 |
10. Liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
2 |
||
11. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
|||||
12. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
|||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny*/zaliczenie |
|||
W zakresie wiedzy |
Test wielokrotnej odpowiedzi, dyskusja w oparciu o EBM, |
* |
|||
W zakresie umiejętności |
Realizacja zleconego zadania, przedłużona obserwacja, dyskusja w oparciu o EBM, |
* |
|||
W zakresie kompetencji |
Przedłużona obserwacja przez opiekuna/ nauczyciela akademickiego |
* |
|||
* w przypadku egzaminu/zaliczenia na ocenę zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
||||
13. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail: Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 mfajler@sum.edu.pl |
||||
14. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu /koordynatora przedmiotu: dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska |
||||
15. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: Znajomość dokumentów deontologicznych regulujących prowadzenie badań na ludziach, umiejętność logicznego argumentowania i wnioskowania (kurs bioetyki i filozofii – I rok). |
||||
16. Liczebność grup |
Zgodna z Zarządzeniem Rektora SUM |
|||
17. Materiały do zajęć/ środki dydaktyczne |
Prezentacje multimedialne |
|||
18. Miejsce odbywania się zajęć |
e-learning oraz sale na WNOZK zgodnie z harmonogramem |
|||
19. Miejsce i godzina konsultacji |
Zgodnie z harmonogramem Zakładu |
|||
20. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić): standardach kształcenia/ zatwierdzonych przez Senat SUM |
||
P_W01 |
Metody i techniki badawcze stosowane w ramach realizowanego badania naukowego |
E.W1 |
||
P_U01 |
Zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki |
E.U1 |
||
P_U02 |
Zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy |
E.U2 |
||
P_U03 |
Korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej |
E.U3 |
||
P_U04 |
Przeprowadzić badanie naukowe, zinterpretować i udokumentować jego wyniki |
E.U4 |
||
P_U05 |
Zaprezentować wyniki badania naukowego. |
E.U5 |
||
P_K01 |
Student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji. |
OK_K06 |
||
21. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
21.1. Wykłady |
20 |
|||
Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia metodologiczne: metody i ich zastosowanie. |
2 |
|||
Etapy procesu badawczego: -Określenie i sprecyzowanie problemu badawczego, ustalanie przedmiotu i celu badań; |
3 |
|||
- Formułowanie pytań badawczych i hipotez (rodzaje pytań, rodzaje hipotez); |
1 |
|||
- Ustalanie zmiennych i wskaźników. |
2 |
|||
- Kryteria i metody doboru badanej próby. |
2 |
|||
-Metody, techniki i narzędzia (skale pomiarowe, zasady konstruowania kwestionariusza, zasady przeprowadzania wywiadu) |
4 |
|||
Badania eksperymentalne a badania obserwacyjne. |
1 |
|||
Podstawy analizy statystycznej wyników badań naukowych. |
3 |
|||
Zasady przygotowywania wniosków do komisji bioetycznej na przeprowadzenie badań. |
1 |
|||
Etyka badań naukowych: znaczenie etyki w badaniach naukowych, podstawowe dokumenty deontologiczne, zasady etyczne dotyczące badań naukowych, prawo autorskie, etyczne zobowiązania związane z publikowaniem prac naukowych. |
1 |
|||
21.2. Seminaria |
10 |
|||
Zasady opracowywania zebranych materiałów badawczych – analiza ilościowa i jakościowa, selekcja, klasyfikacja, prezentacja i interpretacja. |
5 |
|||
Podstawowe zalecenia dotyczące redakcji pracy magisterskiej. |
5 |
|||
21.3. Ćwiczenia |
10 |
|||
Analiza błędów w kwestionariuszach ankiet (na przykładach). Samodzielne zaprojektowanie badania naukowego (w tym konstrukcja kwestionariusza ankiety). Tworzenie grup badawczych, problem jednorodności grup. |
5 |
|||
Bazy danych. Analiza tekstu fachowego. Przegląd artykułów naukowych - aktualne możliwości badawcze z zakresu fizjoterapii. |
5 |
|||
22. Literatura |
||||
A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice: Wydawnictwo SUM 2010. W. Jędrychowski, Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2004. R. M. Kalina: Podstawy metodologii badań w wychowaniu fizycznym, sporcie i fizjoterapii. Rzeszów 2008. C. Watała, M. Różalski, M. Boncler, P. Kaźmierczak: Badania i publikacje w naukach biomedycznych. Tom 1. Planowanie i prowadzenie badań. Łódź: Alfa Medica Press, 2011. A. Stanisz (red.): Biostatystyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005.
|
||||
23. Kryteria oceny – szczegóły |
||||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu. |
||||