Załącznik nr 1a
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Położnictwo |
2. Poziom kształcenia: I stopień/profil praktyczny 3. Forma studiów: stacjonarne |
|||
4. Rok: II rok |
5. Semestr: III i IV |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Etyka zawodu położnej |
||||
7. Status przedmiotu: obowiązkowy |
||||
8. Cel/-e przedmiotu Zapoznanie z pojęciami etyki ogólnej oraz zawodowej. Zapoznanie z problematyką etyki normatywnej. Zapoznanie z zasadami i obowiązkami zawartymi w KodeksIE etyki dla położnych Międzynarodowego Stowarzyszenia Położnych (International Confederation of Midwives, ICM) oraz w kodeksie etyki zawodowej pielęgniarki i położnej. Kształtowanie i nabywanie umiejętności dostrzegania dylematów etycznych, prowadzenia merytorycznych dyskusji na tematy etyczne (zdolność logicznej argumentacji), rozwiązywania problemów natury etycznej związanej z zawodem. Kształtowanie wrażliwości wobec osób powierzonych opiece położnej; przestrzeganie norm i zasad etycznych dotyczących relacji międzyludzkich.
Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić): standardach kształcenia (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego)/Uchwale Senatu SUM (podać określenia zawarte w standardach kształcenia/symbole efektów zatwierdzone Uchwałą Senatu SUM) w zakresie wiedzy student zna i rozumie: B.W38-43 w zakresie umiejętności student potrafi: C.U21-2 w zakresie kompetencji społecznych student: |
||||
9. Liczba godzin z przedmiotu |
35 |
10. Liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
2 |
|
11. Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin, zaliczenie na ocenę, zaliczenie (wpisać właściwe) |
||||
12. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny*/zaliczenie |
||
W zakresie wiedzy |
Test wyboru |
|
||
W zakresie umiejętności |
Obserwacja, dyskusja |
|
||
W zakresie kompetencji |
Obserwacja, dyskusja |
|
||
* w przypadku egzaminu/zaliczenia na ocenę zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|||
13. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail: Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 agralak@sum.edu.pl |
|||
14. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu /koordynatora przedmiotu: Dr Anita Gralak |
|||
15. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: brak |
|||
16. Liczebność grup |
Zgodna z Zarządzeniem Rektora SUM |
||
17. Materiały do zajęć/ środki dydaktyczne |
Udostępnia na zajęciach nauczyciel prowadzący |
||
18. Miejsce odbywania się zajęć |
Sale Wydziału, zgodnie z harmonogramem |
||
19. Miejsce i godzina konsultacji |
Informacje dostępne na tablicy ogłoszeń Zakładu prowadzącego zajęcia |
||
20. Efekty uczenia się |
|||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić): standardach kształcenia/ zatwierdzonych przez Senat SUM |
|
P_W01 |
Student zna i rozumie przedmiot etyki ogólnej i zawodowej położnej;
|
B.W38. |
|
P_W02 |
Student zna i rozumie problematykę etyki normatywnej, w tym wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy położnej; |
B.W39. |
|
P_W03 |
Student zna i rozumie istotę podejmowania decyzji etycznych i zasady rozwiązywania dylematów moralnych w pracy położnej; |
B.W40. |
|
P_W04 |
Student zna i rozumie Kodeks etyki dla położnych Międzynarodowego Stowarzyszenia Położnych (International Confederation of Midwives, ICM) i Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej; |
B.W41. |
|
P_W05 |
Student zna i rozumie problemy bioetyczne w aspekcie sztucznej prokreacji, transplantacji, eksperymentów medycznych (w szczególności klonowanie embrionów ludzkich), eutanazji oraz surogacji, procedur adopcyjnych i ustalania ojcostwa, a także tranzycji płci; |
B.W42. |
|
P_W06 |
Student zna i rozumie odrębności kulturowe i religijne oraz wynikające z nich potrzeby pacjentek, ich rodzin lub opiekunów oraz zasady interwencji położniczych zgodnych z etyką zawodową; |
B.W43. |
|
P_U01 |
Student potrafi rozwiązywać dylematy etyczne i moralne występujące w praktyce zawodowej położnej; |
B.U21. |
|
P_U02 |
Student potrafi rozpoznawać potrzeby pacjentek, ich rodzin lub opiekunów wynikające z odrębności kulturowych i religijnych oraz podejmować interwencje zgodne z zasadami etyki zawodowej położnej; |
B.U22. |
|
|
|
|
|
21. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
||
21.1. Wykłady |
15 |
||
Wprowadzenie do etyki ogólnej, zawodowej i bioetyki. Wybrane stanowiska etyczne w kontekście medycyny. Rozwój moralny człowieka według wybranych teorii etycznych.
|
5 |
||
Problemy bioetyczne w aspekcie sztucznej prokreacji, transplantacji, eksperymentów medycznych (w szczególności klonowanie embrionów ludzkich), eutanazji oraz surogacji, procedur adopcyjnych i ustalania ojcostwa, a także tranzycji płci. |
5 |
||
Etyczne standardy prowadzenia badań naukowych na ludziach.
|
5 |
||
21.2. Seminaria |
10 |
||
Kodeks etyki dla położnych Międzynarodowego Stowarzyszenia Położnych (International Confederation of Midwives, ICM) i Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej. |
5 |
||
Istota podejmowania decyzji etycznych i zasady rozwiązywania dylematów moralnych w pracy położnej. |
5 |
||
21.3. Ćwiczenia |
10 |
||
Relacja z pacjentem: budowanie komunikacji opartej na trosce. Metoda porozumienia bez przemocy w praktyce zawodowej. |
5 |
||
Człowiek w obliczu cierpienia, straty i przemijalności. Empatia, współczucie, samo-współczucie w praktyce zawodowej i w kontekście wypalenia zawodowego. |
5 |
||
21.4 Samokształcenie |
10 |
||
|
|
||
22. Literatura |
|||
1. Różyńska J. Bioetyka, Warszawa 2013. 2. Konstanczak S. Etyka pielęgniarska. Warszawa 2010. 3. Łuków P, Pasierski T. Etyka medyczna z elementami filozofii. PZWL 2014. 4. Wrońska I, Mariański J (red.): Etyka w pracy pielęgniarskiej, Podręcznik dla studentów pielęgniarskich studiów licencjackich, Lublin 2002. 5. Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej. 6. Kodeks etyki dla położnych Międzynarodowego Stowarzyszenia Położnych (International Confederation of Midwives, ICM). 7. Fry ST, Johstone M-J, Etyka w praktyce pielęgniarskiej: zasady podejmowania decyzji etycznych, Wydawnictwo Makmed, Lublin 2009.
|
|||
23. Kryteria oceny – szczegóły |
|||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu. |
|||