Załącznik nr 1a
Karta przedmiotu
Cz. 1
Informacje ogólne o przedmiocie |
|||||
1. Kierunek studiów: Fizjoterapia |
2. Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie / profil ogólnoakademicki 3. Forma studiów: niestacjonarne |
||||
4. Rok: I / cykl 2025-2030 |
5. Semestr: I |
||||
6. Nazwa przedmiotu: Bioetyka |
|||||
7. Status przedmiotu: obowiązkowy |
|||||
8. Cel/-e przedmiotu Przedstawienie etycznych uwarunkowań wykonywania zawodu fizjoterapeuty. Zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami współczesnej bioetyki oraz podstawowymi dokumentami deontologicznymi regulującymi podejście do pacjenta. Zaznajomienie z metodami prowadzenia dyskursu odnośnie do dylematów moralnych w praktyce medycznej. Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić): standardach kształcenia (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego)/Uchwale Senatu SUM (podać określenia zawarte w standardach kształcenia/symbole efektów zatwierdzone Uchwałą Senatu SUM) w zakresie wiedzy student zna i rozumie: B.W18 w zakresie umiejętności student potrafi B.U8 w zakresie kompetencji społecznych student: OK_K01, OK_K04, OK_K06 ,OK_K07 |
|||||
9. Liczba godzin z przedmiotu |
16 |
10. Liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
1 |
||
11. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
|||||
12. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
|||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny*/zaliczenie |
|||
W zakresie wiedzy |
Zaliczenie pisemne – krótkie strukturyzowane pytania Dyskusja |
* |
|||
W zakresie umiejętności |
Realizacja zleconego zadania Dyskusja |
* |
|||
W zakresie kompetencji |
Obserwacja |
* |
|||
* w przypadku egzaminu/zaliczenia na ocenę zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
||||
13. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail: Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 znh_sekretariat@sum.edu.pl kszmaglinska@sum.edu.pl |
||||
14. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu /koordynatora przedmiotu: dr n. hum. Katarzyna Szmaglińśka |
||||
15. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: brak
|
||||
16. Liczebność grup |
Zgodna z Zarządzeniem Rektora SUM |
|||
17. Materiały do zajęć/ środki dydaktyczne |
Prezentacje multimedialne |
|||
18. Miejsce odbywania się zajęć |
e-learning oraz sale na WNOZK zgodnie z harmonogramem |
|||
19. Miejsce i godzina konsultacji |
Według harmonogramu Zakładu |
|||
20. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić): standardach kształcenia/ zatwierdzonych przez Senat SUM |
||
P_W01 |
Student zna zasady etyczne współczesnego marketingu medycznego. |
B.W18
|
||
P_U01 |
Student potrafi identyfikować podstawowe problemy etyczne dotyczące współczesnej medycyny, ochrony życia i zdrowia oraz uwzględnić w planowaniu i przebiegu fizjoterapii, uwarunkowania kulturowe, religijne i etniczne pacjentów. |
B.U8
|
||
P_K01 |
Student jest gotów do nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych. |
OK_K01
|
||
P_K02 |
Student jest gotów do przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej. |
OK_K04
|
||
P_K03 |
Student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji. |
OK_K06
|
||
P_K04 |
Student jest gotów do wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym. |
OK_K07 |
||
21. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
21.1. Wykłady |
6 |
|||
Powstanie bioetyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej (rys historyczny, definicje bioetyki). Główne nurty i koncepcje współczesnej bioetyki. |
3 |
|||
Przegląd wybranych problemów bioetycznych. Pojęcie niepełnosprawności w kontekście etycznym. Główne regulacje etyczne przedstawione w dokumentach deontologicznych, takich jak m. in.: Kodeks Norymberski, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Deklaracja Helsińska, Raport z Belmont, Zasady Prawidłowego Prowadzenia Badań Klinicznych, Kodeks Etyczny Fizjoterapeuty Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencja o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej w dziedzinie zastosowania biologii i medycyny |
3 |
|||
21.2. Seminaria |
10 |
|||
Omawianie kazusów. |
5 |
|||
Ćwiczenie poprawnego interpretowania zasad etycznych obowiązujących w pracy z pacjentami i w pracy w zespole terapeutycznym. |
5 |
|||
21.3. Ćwiczenia |
0 |
|||
22. Literatura |
||||
Łuków P. Etyka medyczna z elementami filozofii. Warszawa 2014. Różyńska J, Chańska W. Bioetyka. Warszawa 2013. M. Wiliński, Modele niepełnosprawności: indywidualny – funkcjonalny – społeczny, [w:] A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczoną sprawnością, Warszawa 2010, s. 15-60. Różyńska J, Waligóra M. Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe. Warszawa 2012. Stelmach J, Brożek B, Soniewicka M, Załuski W. Paradoksy bioetyki prawniczej. Warszawa 2010. |
||||
23. Kryteria oceny – szczegóły |
||||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu. |
||||