Filozofia – studia jednolite magisterskie
Cele przedmiotu:
- Przedstawienie etycznych uwarunkowań wykonywania zawodu fizjoterapeuty.
- Zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami współczesnej bioetyki oraz podstawowymi dokumentami deontologicznymi regulującymi podejście do pacjenta.
- Zaznajomienie z metodami prowadzenia dyskursu odnośne do dylematów moralnych w praktyce medycznej.
Zamierzone efekty uczenia się:
- Student zna i rozumie zasady etyczne współczesnego marketingu medycznego
- Student potrafi identyfikować podstawowe problemy etyczne dotyczące współczesnej medycyny, ochrony życia i zdrowia oraz uwzględnić w planowaniu i przebiegu fizjoterapii uwarunkowania kulturowe, religijne i etniczne pacjentów
Treści programowe:
Wykłady:
- Historia tradycyjnej etyki medycznej.
- Powstanie bioetyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej (rys historyczny, definicje bioetyki).
- Główne nurty i koncepcje współczesnej bioetyki.
- Przegląd wybranych problemów bioetycznych (Kwestia sprawiedliwej alokacji środków w medycynie. Status ontyczny osoby ludzkiej: kryteria społeczne, rozwojowe i genetyczne. Bioetyka aborcji: główne stanowiska i strategie pośrednie (merytoryczne i formalne) w ocenie moralnej aborcji. Medycznie wspomagane rodzicielstwo w punktu widzenia oceny etycznej. Obowiązek prawdomówności wobec pacjenta jako zasada moralna prima facie. Zgoda/sprzeciw pacjenta: koncepcja kompetencji i kryteria kompetencji. Koncepcje terapii uporczywej, agresywnej, bezużytecznej. Eutanazja i konflikt zasad bioetyki.)
- Pojęcie niepełnosprawności w kontekście etycznym.
- Główne regulacje etyczne przedstawione w dokumentach deontologicznych, takich jak m. in.: Kodeks Norymberski, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Deklaracja Helsińska, Raport z Belmont, Zasady Prawidłowego Prowadzenia Badań Klinicznych, Kodeks Etyki Lekarskiej, Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarek i Położnych, Kodeks Etyczny Fizjoterapeuty Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencja o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej w dziedzinie zastosowania biologii i medycyny.
Seminaria:
Omawianie kazusów. Ćwiczenie poprawnego interpretowania zasad etycznych obowiązujących w pracy z pacjentami i w pracy w zespole terapeutycznym.