Załącznik nr 1a
Karta przedmiotu
Cz. 1
Informacje ogólne o przedmiocie |
|||||
1. Kierunek studiów: Fizjoterapia |
2. Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie / profil ogólnoakademicki 3. Forma studiów: stacjonarne |
||||
4. Rok: I / cykl 2025-2030 |
5. Semestr: I |
||||
6. Nazwa przedmiotu: Filozofia |
|||||
7. Status przedmiotu: obowiązkowy |
|||||
8. Cel/-e przedmiotu: Przedstawienie filozoficznych uwarunkowań wykonywania zawodu fizjoterapeuty. Zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami współczesnej filozofii (w tym głównie: antropologii filozoficznej Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić): standardach kształcenia (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego)/Uchwale Senatu SUM (podać określenia zawarte w standardach kształcenia/symbole efektów zatwierdzone Uchwałą Senatu SUM) w zakresie wiedzy student zna i rozumie: B.W18 w zakresie umiejętności student potrafi: B.U8 w zakresie kompetencji społecznych student: OK_K04 |
|||||
9. Liczba godzin z przedmiotu |
16 |
10. Liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
1 |
||
11. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
|||||
12. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
|||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny*/zaliczenie |
|||
W zakresie wiedzy |
Test pisemny- jednokrotnego wyboru Dyskusja |
* |
|||
W zakresie umiejętności |
Realizacja zleconego zadania Dyskusja |
* |
|||
W zakresie kompetencji |
Obserwacja |
* |
|||
* w przypadku egzaminu/zaliczenia na ocenę zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
||||
13. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail: Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 mfajler@sum.edu.pl |
||||
14. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu /koordynatora przedmiotu: dr n. hum. Monika Fajler |
||||
15. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: brak
|
||||
16. Liczebność grup |
Zgodna z Zarządzeniem Rektora SUM |
|||
17. Materiały do zajęć/ środki dydaktyczne |
Prezentacje multimedialne |
|||
18. Miejsce odbywania się zajęć |
E-learning oraz sale na WNOZK zgodnie z harmonogramem |
|||
19. Miejsce i godzina konsultacji |
Zgodnie z harmonogramem Zakładu |
|||
20. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić): standardach kształcenia/ zatwierdzonych przez Senat SUM |
||
P_W01 |
Student zna zasady etyczne współczesnego marketingu medycznego. |
B.W18 |
||
P_U01 |
Potrafi identyfikować podstawowe problemy etyczne dotyczące współczesnej medycyny, ochrony życia i zdrowia oraz uwzględnić w planowaniu i przebiegu fizjoterapii, uwarunkowania kulturowe, religijne |
B.U8 |
||
P_K01 |
Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej. |
OK_K04 |
||
21. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
21.1. Wykłady |
6 |
|||
1. Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia filozoficzne. Podział i główne nurty filozofii. 2. Filozofia a nauki szczegółowe. Filozofia a medycyna. Filozofia medycyny. Charakterystyka wybranych teorii antropologicznych. 3. Pojęcie paradygmatu. Epistemologiczne założenia współczesnego paradygmatu nauk empirycznych. 4. Medycyna oparta na dowodach naukowych (EBM) – założenia filozoficzne. 5. Medycyna holistyczna – założenia filozoficzne. Pacjent jako osoba. 6. Etyczne i antropologiczne implikacje przyjmowanych w medycynie modeli człowieka. Aksjologiczne elementy w marketingu medycznym. 7. Pojęcie niepełnosprawności w ujęciu filozoficznym. |
6 |
|||
21.2. Seminaria |
10 |
|||
Podstawowe problemy etyczne współczesnej medycyny, ochrony życia i zdrowia. |
10 |
|||
21.3. Ćwiczenia |
0 |
|||
22. Literatura |
||||
1. W. Szumowski: Filozofia medycyny. Kęty 2007. 2. A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Wprowadzenie do filozofii. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych. Katowice 2013. 3. A. Anzenbacher: Wprowadzenie do filozofii. Kraków 2005. 4. H. Wulff, S. Pedersen, R. Rosenberg: Filozofia medycyny. Warszawa 1993. 5. W. Szumowski: Historia medycyny filozoficznie ujęta. Kęty 2008. |
||||
23. Kryteria oceny – szczegóły |
||||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu. |
||||