Karta przedmiotu
Cz. 1
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Pielęgniarstwo |
2. Poziom kształcenia: I stopień / profil praktyczny 3. Forma studiów: stacjonarne |
|||
4. Rok: I rok / cykl kształcenia 2020-2023 |
5. Semestr: I |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Etyka zawodu pielęgniarki |
||||
7. Status przedmiotu: obowiązkowy |
||||
8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się |
||||
Zapoznanie z pojęciami etyki ogólnej oraz zawodowej. Zapoznanie z problematyką etyki normatywnej. Zapoznanie z zasadami i obowiązkami zawartymi w kodeksie etyki zawodowej pielęgniarki i położnej. Kształtowanie i nabywanie umiejętności dostrzegania dylematów etycznych, prowadzenia merytorycznych dyskusji na tematy etyczne (zdolność logicznej argumentacji), rozwiązywania problemów natury etycznej związanej z zawodem. Kształtowanie wrażliwości wobec osób powierzonych opiece położnej; przestrzeganie norm i zasad etycznych dotyczących relacji międzyludzkich.
Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach w zakresie wiedzy student zna i rozumie: C.W12. C.W13. C.W14. C.W15. w zakresie umiejętności student potrafi: C.U27. w zakresie kompetencji społecznych student: K3.
|
||||
9. liczba godzin z przedmiotu |
35 |
|||
10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
2 |
|||
11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny* |
||
W zakresie wiedzy |
Zaliczenie na ocenę – test wyboru |
* |
||
W zakresie umiejętności |
Obserwacja, dyskusja |
* |
||
W zakresie kompetencji |
Obserwacja, dyskusja |
* |
||
* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|
|||
12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail: Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 |
|
|||
13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu: dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska (główna osoba powadząca zajęcia: dr n. hum. Anita Gralak agralak@sum.edu.pl) |
|
|||
14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: brak |
|
|||
15. Liczebność grup |
Zgodna z uchwałą Senatu SUM |
|||
16. Materiały do zajęć |
udostępnia nauczyciel |
|||
17. Miejsce odbywania się zajęć |
sale WNOZK zgodnie z harmonogramem |
|||
18. Miejsce i godzina konsultacji |
Informacje dostępne na stronie: filozofia.sum.edu.pl |
|||
19. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach |
||
P_W01 |
Student zna i rozumie przedmiot etyki ogólnej i zawodowej; |
C.W12. |
||
P_W02 |
Student zna i rozumie istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki; |
C.W13. |
||
P_W03 |
Student zna i rozumie problematykę etyki normatywnej, w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy pielęgniarki; |
C.W14. |
||
P_W04 |
Student zna i rozumie kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej; |
C.W15. |
||
P_U01 P_K01 |
Student potrafi rozwiązywać dylematy etyczne i moralne w praktyce pielęgniarskiej; Student jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem |
C.U27. K03. |
||
20. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
20.1. Wykłady |
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
20.2. Seminaria |
|
|||
Wprowadzenie do etyki ogólnej i etyki zawodowej. Etyka normatywna, aksjologia wartości. |
2 |
|||
Dylematy etyczne i moralne w praktyce zawodowej pielęgniarki. |
5 |
|||
Wprowadzenie do bioetyki. Problemy bioetyczne w aspekcie: sztucznej prokreacji, transplantacji, eksperymentów medycznych (np. klonowanie embrionów ludzkich) i eutanazji. |
10 |
|||
Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej. |
3 |
|||
20.3. Ćwiczenia |
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
21. Literatura |
||||
1. J. Górajek-Jóźwik (red.), Filozofia i teorie pielęgniarstwa, Lublin 2007. 2. A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Wprowadzenie do filozofii. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych. Katowice 2013. 3. S. Konstanczak: Etyka pielęgniarska. Warszawa 2010. 4 Łukow P., Pasierski T.: Etyka medyczna z elementami filozofii. PZWL 2014. 5. Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej.
|
||||
22. Kryteria oceny – szczegóły |
|
|||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.
|
||||