deklaracja dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Etyka zawodu pielęgniarki - studia pierwszego stopnia

Opublikowano: 8 kwiecień 2020Poprawiono: 10 październik 2023
opis do obrazu 9

Karta przedmiotu

Cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Pielęgniarstwo

2. Poziom kształcenia: I stopień /  profil praktyczny

3. Forma studiów: stacjonarne

4. Rok: I rok / cykl kształcenia 2020-2023

5. Semestr: I

6. Nazwa przedmiotu: Etyka zawodu pielęgniarki

7. Status przedmiotu: obowiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

Zapoznanie z pojęciami etyki ogólnej oraz zawodowej.

Zapoznanie z problematyką etyki normatywnej.

Zapoznanie z zasadami i obowiązkami zawartymi w kodeksie etyki zawodowej pielęgniarki i położnej.

Kształtowanie i nabywanie umiejętności dostrzegania dylematów etycznych, prowadzenia merytorycznych dyskusji na tematy etyczne (zdolność logicznej argumentacji), rozwiązywania problemów natury etycznej związanej z zawodem.

Kształtowanie wrażliwości wobec osób powierzonych opiece położnej; przestrzeganie norm i zasad etycznych dotyczących relacji międzyludzkich.

 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: C.W12. C.W13. C.W14. C.W15.

w zakresie umiejętności student potrafi: C.U27.

w zakresie kompetencji społecznych student: K3.

 

 

9. liczba godzin z przedmiotu

35

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

2

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*

W zakresie wiedzy

Zaliczenie na ocenę – test wyboru

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja, dyskusja

*

W zakresie kompetencji

 Obserwacja, dyskusja

*

         

 

* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

 

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

kszmaglinska@sum.edu.pl

znh_sekretariat@sum.edu.pl

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska (główna osoba powadząca zajęcia:  dr n. hum. Anita Gralak agralak@sum.edu.pl)

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

brak

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

udostępnia nauczyciel

17. Miejsce odbywania się zajęć

sale WNOZK zgodnie z harmonogramem

18. Miejsce i godzina konsultacji

Informacje dostępne na stronie: filozofia.sum.edu.pl

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

Student zna i rozumie przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

C.W12.

P_W02

Student zna i rozumie istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki;

C.W13.

P_W03

Student zna i rozumie problematykę etyki normatywnej, w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy pielęgniarki;

C.W14.

P_W04

Student zna i rozumie kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej;

C.W15.

P_U01

P_K01

Student potrafi rozwiązywać dylematy etyczne i moralne w praktyce pielęgniarskiej;

Student jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem

C.U27.

K03.

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

20.1. Wykłady

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20.2. Seminaria

 

Wprowadzenie do etyki ogólnej i etyki zawodowej. Etyka normatywna, aksjologia wartości.

2

Dylematy etyczne i moralne w praktyce zawodowej pielęgniarki.

5

Wprowadzenie do bioetyki. Problemy bioetyczne w aspekcie: sztucznej prokreacji, transplantacji, eksperymentów medycznych (np. klonowanie embrionów ludzkich) i eutanazji.

10

Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej.

3

20.3. Ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. Literatura

 

1. J. Górajek-Jóźwik (red.), Filozofia i teorie pielęgniarstwa, Lublin 2007.

2.  A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Wprowadzenie do filozofii. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych. Katowice 2013.

3. S. Konstanczak: Etyka pielęgniarska. Warszawa 2010.

4 Łukow P., Pasierski T.: Etyka medyczna z elementami filozofii. PZWL 2014.                 

5. Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

 

22. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

Pozostałe aktualności...
opis do obrazu 5
Publikacje
28 listopad 2024

Wybrane publikacje

opis do obrazu 1
Pracownicy
19 styczeń 2024

dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska

opis do obrazu 31
Regulamin zajęć
10 październik 2023

Regulamin zajęć

opis do obrazu 9
Wiadomości
10 październik 2023

Dane kontaktowe i terminy konsultacji nauczycieli