deklaracja dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Bioetyka- Coaching medyczny

Opublikowano: 8 kwiecień 2020Poprawiono: 11 luty 2023
opis do obrazu 25

Karta przedmiotu

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Coaching medyczny

2. Poziom kształcenia:  II stopnia/profil ogólnoakademicki

3. Forma studiów: stacjonarne

4. Rok: I rok / cykl 2020-2022

5. Semestr: II

6. Nazwa przedmiotu: Bioetyka

7. Status przedmiotu: fakultatywny

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

 

Znajomość podstawowych dylematów etycznych związanych z rozwojem nauk biomedycznych.

Umiejętność samodzielnego rozwiązywania dylematów moralnych.

Znajomość podstawowych zagadnień bioetycznych.

 

 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: EUs_K12, EUs_K13

 

 

9. liczba godzin z przedmiotu

50

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

2

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*

W zakresie wiedzy

Zaliczenie na ocenę – test wyboru

*

W zakresie umiejętności

 

*

W zakresie kompetencji

Obserwacja

*

         

 

* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

Karta przedmiotu

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

znh_sekretariat@sum.edu.pl

kszmaglinska@sum.edu.pl

 

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

brak

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

Udostępnia nauczyciel prowadzący zajęcia

17. Miejsce odbywania się zajęć

e-learning, zgodnie z harmonogramem

18. Miejsce i godzina konsultacji

Informacje dostępne na stronie: filozofia.sum.edu.pl

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

 

 

P_W02

 

 

……

 

 

P_U01

 

 

P_K01

Student jest gotów do przestrzegania zasad etycznych w rozwiązywaniu złożonych dylematów moralnych

EUs_K12

P_K02

Student jest gotów do dbania o etyczność prowadzenia badań naukowych

EUs_K13

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

20.1. Wykłady

15

Powstanie bioetyki jako dyscypliny naukowej. Rys historyczny.

5

 Główne nurty i koncepcje współczesnej bioetyki.

 

5

Przegląd wybranych problemów bioetycznych (Kwestia sprawiedliwej alokacji środków w medycynie. Status ontyczny osoby ludzkiej: kryteria społeczne, rozwojowe i genetyczne. Bioetyka aborcji: główne stanowiska i strategie pośrednie (merytoryczne i formalne) w ocenie moralnej aborcji. Medycznie wspomagane rodzicielstwo w punktu widzenia oceny etycznej. Obowiązek prawdomówności wobec pacjenta jako zasada moralna prima facie. Zgoda/sprzeciw pacjenta: koncepcja kompetencji i kryteria kompetencji. Koncepcje terapii uporczywej, agresywnej, bezużytecznej. Eutanazja i konflikt zasad bioetyki.)

5

 

 

 

 

20.2. Seminaria

15

Biogeneza. Wprowadzenie w dylematy etyczne.

5

Bioterapia. Wprowadzenie w dylematy etyczne.

5

Tanatologia. Wprowadzenie w dylematy etyczne.

5

 

 

20.3. Ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. Literatura

Łuków P. Etyka medyczna z elementami filozofii. Warszawa 2014.

Różyńska J, Chańska W. Bioetyka. Warszawa 2013.

M. Wiliński, Modele niepełnosprawności: indywidualny – funkcjonalny – społeczny, [w:] A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczoną sprawnością, Warszawa 2010, s. 15-60.

Różyńska J, Waligóra M. Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe. Warszawa 2012.                                                                                                                                                                                                                                                      

Stelmach J, Brożek B, Soniewicka M, Załuski W. Paradoksy bioetyki prawniczej. Warszawa 2010.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

 

22. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

Pozostałe aktualności...
opis do obrazu 22
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Wprowadzenie do hermeneutyki i fenomenologii- Coaching medyczny

opis do obrazu 23
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Metodyka pracy naukowej- Coaching medyczny

opis do obrazu 26
Karty przedmiotów
11 luty 2023

F.1.2. Fakultet humanistyczny II: filozofia – Elektroradiologia studia I stopnia

opis do obrazu 27
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Filozofia - Elektroradiologia I rok studia I stopnia