deklaracja dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Wprowadzenie do hermeneutyki i fenomenologii- Coaching medyczny

Opublikowano: 8 kwiecień 2020Poprawiono: 11 luty 2023
opis do obrazu 22

Karta przedmiotu

Cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Coaching medyczny

2. Poziom kształcenia: II stopień / profil ogólnoakademicki

3. Forma studiów: studia stacjonarne

4. Rok: I rok / cykl 2020-2022

5. Semestr: II

6. Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do hermeneutyki i fenomenologii

7. Status przedmiotu: obowiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

Zapoznanie z metodą fenomenologiczną i hermeneutyczną.

Zapoznanie z rolą języka, funkcją metafor i przypowieści.

 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: EUs_W44

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: EUs_K11

 

 

9. liczba godzin z przedmiotu

40

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

1

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*

W zakresie wiedzy

Zaliczenie na ocenę – test wyboru

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja

*

W zakresie kompetencji

 

*

         

 

* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

 

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

kszmaglinska@sum.edu.pl

znh_sekretariat@sum.edu.pl

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

brak

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

 

17. Miejsce odbywania się zajęć

e-learning, zgodnie z harmonogramem

18. Miejsce i godzina konsultacji

Informacje dostępne na stronie: filozofia.sum.edu.pl

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

Student wyjaśnia rolę metafor i przypowieści w pracy coacha.

EUs_W44

P_K01

Student wykorzystuje zdolności analityczne dla rozwiązywania złożonych problemów związanych z wykonywaniem zawodu.

EUs_K11

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

20.1. Wykłady

 

Podstawowe pojęcia fenomenologii i hermeneutyki.

4

Rola języka. Znaczenie interpretacji. Metafory i przypowieści.

4

Nastawienie naturalne a fenomenologiczne. Fenomenologia a uważność.

4

Hermeneutyczne ujęcie osoby.

4

Fenomenologiczna koncepcja doświadczenia.

 

4

20.2. Seminaria

 

Wprowadzenie do przedmiotu: przegląd wybranych tekstów poświęconych fenomenologii i hermeneutyce.

5

Rola języka. Wykorzystanie metafor i przypowieści – praca nad tekstem.

5

Zastosowanie fenomenologii na wybranych przykładach.

5

Zastosowanie hermeneutyki na wybranych przykładach.

5

20.3. Ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. Literatura

 

Barth G.: „Hermeneutyczne doświadczenie osoby” [w:] „Hermeneutyka osoby”, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013.

Gadamer H.-G.: „Człowiek i język” [w:] „Rozum, słowo, dzieje”, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.    

Sokolowski R.: „Wprowadzenie do fenomenologii”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.

Szymańska B.: „O uważności” [w:] „Oblicza fenomenologii”, (red.) P. Mróz, J. Hariderek, Collegium Columbinum, Kraków 2000.    

Wolska D.: „Od doświadczenia do wydarzania. Fenomenologiczna koncepcja doświadczenia i jej radykalizacja” [w:] „Odzyskać doświadczenie”, Universitas, Kraków 2012.                                                                                                                                                                                                                                              

Mróz P., Warmiński A.: „W kręgu solipsyzmu emocjonalnego” [w:] „Oblicza fenomenologii”, (red.) P. Mróz, J. Hariderek, Collegium Columbinum, Kraków 2000.    

Półtawski A.: „Czym jest fenomenologia” [w:] „Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy”, (red.) W. Płotka, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2014.

 

22. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

Pozostałe aktualności...
opis do obrazu 21
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Filozofia medycyny- Coaching medyczny

opis do obrazu 21
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Logika stosowana- Coaching medyczny

opis do obrazu 23
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Metodyka pracy naukowej- Coaching medyczny

opis do obrazu 25
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Bioetyka- Coaching medyczny