Karta przedmiotu
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Coaching medyczny |
2. Poziom kształcenia: II stopnia/profil ogólnoakademicki 3. Forma studiów: stacjonarne |
|||
4. Rok: I rok / cykl 2020-2022 |
5. Semestr: II |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Historia etyki |
||||
7. Status przedmiotu: fakultatywny |
||||
8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się
|
||||
Znajomość głównych systemów etycznych w kontekście dziejów filozofii Zachodu. Znajomość podstawowych zagadnień etycznych. Umiejętność porównywania i znajomość różnic między systemami etycznymi.
Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: EUs_K12, EUs_K13
|
||||
9. liczba godzin z przedmiotu |
50 |
|||
10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
2 |
|||
11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny* |
||
W zakresie wiedzy |
Zaliczenie na ocenę – test wyboru |
* |
||
W zakresie umiejętności |
|
* |
||
W zakresie kompetencji |
Obserwacja |
* |
||
* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|
|||
12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail: Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 znh_sekretariat@sum.edu.pl kszmaglinska@sum.edu.pl
|
|
|||
13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu: dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska |
|
|||
14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: brak |
|
|||
15. Liczebność grup |
Zgodna z uchwałą Senatu SUM |
|||
16. Materiały do zajęć |
Udostępnia nauczyciel prowadzący zajęcia |
|||
17. Miejsce odbywania się zajęć |
e-learning, zgodnie z harmonogramem |
|||
18. Miejsce i godzina konsultacji |
Informacje dostępne na stronie: filozofia.sum.edu.pl |
|||
19. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach |
||
P_W01 |
|
|
||
P_W02 |
|
|
||
…… |
|
|
||
P_U01 |
|
|
||
P_K01 |
Student jest gotów do przestrzegania zasad etycznych w rozwiązywaniu złożonych dylematów moralnych |
EUs_K12 |
||
P_K02 |
Student jest gotów do dbania o etyczność prowadzenia badań naukowych |
EUs_K13 |
||
20. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
20.1. Wykłady |
15 |
|||
Powstanie etyki jako odrębnej dziedziny filozofii. Motywacje i konieczność jej powstania oraz odmienność jej tematyki od ontologii i epistemologii |
5 |
|||
Pogram etyki Sokratesa, stoików, epikurejczyków, Platona i Arystotelesa oraz problematyczność związana z działalnością sofistów. |
5 |
|||
Program etyki św. Augustyna, św. Tomasza, D. Hume’a, I. Kanta. Zróżnicowanie nurtów etycznych na pragmatyzm, personalizm, deontologię. |
5 |
|||
|
|
|||
|
|
|||
20.2. Seminaria |
15 |
|||
Wprowadzenie w problematykę etyczną |
5 |
|||
Główne kierunki etyki dziejów filozofii Zachodu |
5 |
|||
Porównywanie zagadnień etycznych |
5 |
|||
|
|
|||
20.3. Ćwiczenia |
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
21. Literatura |
||||
T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków: Wydawnictwo WAM 2009. P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Filozofia moralności od czasów Homera do XX w., PWN Warszawa 2000. G. Reale, Historia filozofii starożytnej T.1-5 W. KUL Lublin 1997-2005. T. Ślipko, Historia etyki w zarysie, Petrus, Kraków 2010. |
||||
22. Kryteria oceny – szczegóły |
|
|||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.
|
||||