deklaracja dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Etyka badań naukowych- Coaching medyczny

Opublikowano: 8 kwiecień 2020Poprawiono: 11 luty 2023
opis do obrazu 16

Karta przedmiotu

Cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Coaching medyczny

2. Poziom kształcenia: II stopień / profil ogólnoakademicki

3. Forma studiów: studia stacjonarne

4. Rok: I rok / cykl 2020-2022

5. Semestr: II

6. Nazwa przedmiotu: Etyka badań naukowych

7. Status przedmiotu: obowiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

 

Zapoznanie z etycznymi aspektami prowadzenia badań naukowych.

Zapoznanie z rolą komisji bioetycznych.

Zapoznanie z normami etycznymi i przepisami prawa dotyczącymi praw autorskich, ochrony własności intelektualnej i im pokrewnych.

Uwrażliwienie na potrzebę ustawicznego kształcenia się.

 

 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: EUs_W61

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: EUs_K01, EUs_K13

 

9. liczba godzin z przedmiotu

25

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

1

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*

W zakresie wiedzy

Zaliczenie pisemne na ocenę - test

*

W zakresie umiejętności

 

*

W zakresie kompetencji

Obserwacja

*

         

 

* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

 

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

znh_sekretariat@sum.edu.pl

kszmaglinska@sum.edu.pl

              

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

brak

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

Udostępnia na zajęciach nauczyciel prowadzący

17. Miejsce odbywania się zajęć

e-learning, zgodnie z harmonogramem

18. Miejsce i godzina konsultacji

Informacje dostępne na stronie: filozofia.sum.edu.pl

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

Student zna normy etyczne i przepisy prawa dotyczące praw autorskich, ochrony własności intelektualnej i im pokrewne.

EUs_W61

P_K01

Student jest gotów do ustawicznego kształcenia się przez całe życie

EUs_K01

P_K05

Student jest gotów do dbania o etyczność prowadzenia badań naukowych

EUs_K13

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

20.1. Wykłady

15

Etyczne wymagania dotyczące prowadzenia badań naukowych: znaczenie etyki w badaniach naukowych, zasady etyczne dotyczące badań naukowych, prawo autorskie, etyczne zobowiązania związane z publikowaniem prac naukowych. Nieuczciwość w nauce – krytyczna analiza przykładów nieetycznych badań naukowych.

5

Rola komisji bioetycznych. Zasady przygotowywania wniosków do komisji bioetycznej na przeprowadzenie badań naukowych.  

3

Przedstawienie głównych regulacji dotyczących prowadzenia badań naukowych zapisanych m. in. w następujących dokumentach deontologicznych:

• Kodeks Norymberski (Dekalog Norymberski) sformułowany 1947 roku;

• Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – przyjęta przez ONZ (1948);

• Deklaracja Helsińska (1964 z modyfikacjami);

• Raport z Belmont (1979);

• Zasady Prawidłowego Prowadzenia Badań Klinicznych (GCP);

• Kodeks Etyki Lekarskiej (1991 z późniejszymi zmianami);

• Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarek i Położnych RP (2003);

• Konwencja o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej w dziedzinie zastosowania biologii i medycyny (Europejska Konwencja Bioetyczna – 1997).

Kodeks dobrych obyczajów w nauce (Good conduct in scienses/research).

7

20.2. Seminaria

 

 

 

 

 

 

 

20.3. Ćwiczenia

0

20.4 Samoksztalcenie

10

 

 

 

 

 

 

21. Literatura

1. Galewicz, W. (red.): Badania z udziałem ludzi. Kraków 2011.

2. Galewicz W. (red.): Etyczne i prawne granice badań naukowych. Kraków 2009.

3. Morawski R.Z.:    Etyczne aspekty działalności badawczej w naukach empirycznych. Warszawa 2011.

4. A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice 2010.                                                                                                                                                                                                                          

5. Banel l. (red.): Odpowiedzialność uczonych. Wrocław, Warszawa 2009.

 

22. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

Pozostałe aktualności...
opis do obrazu 12
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Bioetyka - Fizjoterapia studia jednolite magisterskie

opis do obrazu 15
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Antropologia filozoficzna - Coaching medyczny

opis do obrazu 17
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Etyka zawodowa coacha medycznego

opis do obrazu 17
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Filozofia dialogu- Coaching medyczny