deklaracja dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Antropologia filozoficzna - Coaching medyczny

Opublikowano: 8 kwiecień 2020Poprawiono: 11 luty 2023
opis do obrazu 15

 

Karta przedmiotu

Cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Coaching medyczny

2. Poziom kształcenia: II stopień / profil ogólnoakademicki

3. Forma studiów: studia stacjonarne

4. Rok: I rok / cykl 2020-2022

5. Semestr: II

6. Nazwa przedmiotu: Antropologia filozoficzna

7. Status przedmiotu: obowiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

 

Przedstawienie filozoficznych uwarunkowań działalności medycznej.

Zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami antropologii filozoficznej.

Zaznajomienie z metodami krytycznego myślenia i prowadzenia logicznej argumentacji.

 

 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: EUs_W59

w zakresie umiejętności student potrafi: EUs_U14

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: EUs_K01

 

9. liczba godzin z przedmiotu

25

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

1

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*

W zakresie wiedzy

Zaliczenie na ocenę - test

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja

*

W zakresie kompetencji

Obserwacja

*

         

 

* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

 

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

znh_sekretariat@sum.edu.pl

kszmaglinska@sum.edu.pl

              

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

brak

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

Udostępnia na zajęciach nauczyciel prowadzący

17. Miejsce odbywania się zajęć

e-learning, zgodnie z harmonogramem

18. Miejsce i godzina konsultacji

Informacje dostępne na stronie: filozofia.sum.edu.pl

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

antropologiczne koncepcje będące
u podstaw różnych modeli (mechanistycznych, biologicznych, holistycznych) sprawowania opieki nad pacjentem

EUs_W59

P_U01

dostrzec i szanować uwarunkowania kulturowe, religijne i etniczne w pracy
z klientem, a także rozpoznać i rozróżnić dylematy praktyczne i etyczne związane
z rozwojem nauk biomedycznych

EUs_U14

P_K01

ustawicznego kształcenia się przez całe życie

EUs_K01

 

 

 

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

20.1. Wykłady

15

Wprowadzenie do antropologii filozoficznej (Nauki szczegółowe a filozofia. Pytanie o człowieka jako pytanie filozofii.  Pojęcie i dyscypliny antropologii. Antropologia biologiczna a filozoficzna. Antropologia kulturowa a antropologia filozoficzna. Problematyka filozofii człowieka. Metody stosowane w antropologii filozoficznej)

5

Przegląd głównych koncepcji filozofii człowieka. Nurt materialistyczno-mechanistyczny, fenomenologiczny, egzystencjalno-indywidualistyczny, egzystencjalno-dialogiczny, personalistyczno-aktywistyczny.

5

Etyczne i antropologiczne implikacje przyjmowanych w medycynie modeli człowieka.

Medycyna holistyczna. Pacjent jako osoba.

5

20.2. Seminaria

 

 

 

 

 

 

 

20.3. Ćwiczenia

0

20.4 Samoksztalcenie

10

 

 

 

 

 

 

21. Literatura

J. Baggini, P.S. Fosl: Przybornik filozofia. Kompendium metod i pojęć filozoficznych. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2010.

K. Wieczorek, D. Kubok, A. Noras, M. Wojewoda: Podstawy filozofii dla uczniów i studentów. Wydawnictwo Videograf SA, Chorzów 2012.

A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Wprowadzenie do filozofii. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych. Katowice 2013.

 

22. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

 

Pozostałe aktualności...
opis do obrazu 11
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Filozofia - Fizjoterapia studia jednolite magisterskie

opis do obrazu 12
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Bioetyka - Fizjoterapia studia jednolite magisterskie

opis do obrazu 16
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Etyka badań naukowych- Coaching medyczny

opis do obrazu 17
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Etyka zawodowa coacha medycznego