Poniżej znajdują się karty przedmiotów dla studiów stacjonarnych i niestacjnarnych:
Karta przedmiotu
Cz. 1
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Pielęgniarstwo |
2. Poziom kształcenia: studia II stopnia/profil praktyczny 3. Forma studiów: stacjonarne |
|||
4. Rok: I/ cykl 2020-2022 |
5. Semestr: II |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Badania naukowe w pielęgniarstwie |
||||
7. Status przedmiotu: obwiązkowy |
||||
8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się |
||||
Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania i przeprowadzania badań empirycznych Znajomienie z zasadami interpretowania danych empirycznych oraz zasadami wnioskowania. Kształtowanie umiejętności przygotowania i przedstawienia raportu z badań (zasad formalnych dotyczących redakcji publikacji naukowych). Kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego prowadzenia badań zgodnych ze standardami etycznymi.
Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach w zakresie wiedzy student zna i rozumie: C.W1, C.W2, C.W3 w zakresie umiejętności student potrafi: C.U1, C.U2, C.U3
|
||||
9. liczba godzin z przedmiotu |
50 |
|||
10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
2 |
|||
11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny* |
||
W zakresie wiedzy |
Zaliczenie na ocenę – test |
* |
||
W zakresie umiejętności |
Obserwacja
|
* |
||
W zakresie kompetencji |
|
* |
||
* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|
|||
12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:
Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 znh_sekretariat@sum.edu.pl kszmaglinska@sum.edu.pl mfajler@sum.edu.pl
|
|
|||
13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:
dr n. hum. Monika Fajler
|
|
|||
14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:
Znajomość podstawowych zagadnień metodologicznych.
|
|
|||
15. Liczebność grup |
Zgodna z uchwałą Senatu SUM |
|||
16. Materiały do zajęć |
Udostępnia na zajęciach nauczyciel prowadzący |
|||
17. Miejsce odbywania się zajęć |
Sale Wydziału Nauk o Zdrowiu, zgodnie z harmonogramem |
|||
18. Miejsce i godzina konsultacji |
Informacje dostępne na tablicy ogłoszeń Zakładu prowadzącego zajęcia |
|||
19. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach |
||
P_W01 |
Student zna i rozumie kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w pielęgniarstwie;
|
C.W1 |
||
P_W02 |
Student zna i rozumie reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych;
|
C.W2 |
||
P_W03 |
Student zna i rozumie metody i techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych w pielęgniarstwie; |
C.W3 |
||
P_U01 |
Student potrafi wskazywać kierunki i zakres badań naukowych w pielęgniarstwie; |
C.U1 |
||
P_U02 |
Student potrafi zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki; |
C.U2 |
||
P_U03 |
Student potrafi przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy; |
C.U3 |
||
20. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
20.1. Wykłady |
20 |
|||
Wytyczne oraz podstawowe zagadnienia z zakresu pisania pracy magisterskiej. |
5 |
|||
Etapy procesu badawczego: 1. Określenie i sprecyzowanie problemu badawczego, ustalanie przedmiotu i celu badań. 2. Formułowanie pytań badawczych i hipotez: 3. Ustalanie zmiennych i wskaźników: - rodzaje zmiennych statystycznych. - skale pomiarowe |
5 |
|||
4. Kryteria i metody doboru badanej próby. 5. Metody, techniki i narzędzia. |
5 |
|||
6. Badania eksperymentalne a badania obserwacyjne. 7. Podstawy analizy statystycznej wyników badań: - zasady wnioskowania statystycznego. Omówienie wyników badań. Wyciaganie wniosków z badań. |
5 |
|||
|
|
|||
20.2. Seminaria |
10 |
|||
Analiza tekstu fachowego . Przegląd artykułów naukowych z zakresu pielęgniarstwa. |
5 |
|||
Omawianie i krytyczna analiza projektu badawczego. |
5 |
|||
20.3. Ćwiczenia |
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
21. Literatura |
||||
1. A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice 2010. 2. H. Lenartowicz, M. J. Kózka: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2010. 3. B. Stoczewska: Jak pisać pracę licencjacką lub magisterską: poradnik dla studentów. Kraków 2009
|
||||
22. Kryteria oceny – szczegóły |
|
|||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.
|
||||
Karta przedmiotu
Cz. 1
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Pielęgniarstwo |
2. Poziom kształcenia: studia II stopnia/profil praktyczny 3. Forma studiów: niestacjonarne |
|||
4. Rok: I/ cykl 2020-2022 |
5. Semestr: II |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Badania naukowe w pielęgniarstwie |
||||
7. Status przedmiotu: obwiązkowy |
||||
8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się |
||||
Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania i przeprowadzania badań empirycznych Znajomienie z zasadami interpretowania danych empirycznych oraz zasadami wnioskowania. Kształtowanie umiejętności przygotowania i przedstawienia raportu z badań (zasad formalnych dotyczących redakcji publikacji naukowych). Kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego prowadzenia badań zgodnych ze standardami etycznymi.
Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach w zakresie wiedzy student zna i rozumie: C.W1, C.W2, C.W3 w zakresie umiejętności student potrafi: C.U1, C.U2, C.U3
|
||||
9. liczba godzin z przedmiotu |
30 |
|||
10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
2 |
|||
11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny* |
||
W zakresie wiedzy |
Zaliczenie na ocenę – test |
* |
||
W zakresie umiejętności |
Obserwacja
|
* |
||
W zakresie kompetencji |
|
* |
||
* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|
|||
12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:
Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 znh_sekretariat@sum.edu.pl kszmaglinska@sum.edu.pl mfajler@sum.edu.pl
|
|
|||
13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:
dr n. hum. Monika Fajler
|
|
|||
14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:
Znajomość podstawowych zagadnień metodologicznych.
|
|
|||
15. Liczebność grup |
Zgodna z uchwałą Senatu SUM |
|||
16. Materiały do zajęć |
Udostępnia na zajęciach nauczyciel prowadzący |
|||
17. Miejsce odbywania się zajęć |
Sale Wydziału Nauk o Zdrowiu, zgodnie z harmonogramem |
|||
18. Miejsce i godzina konsultacji |
Informacje dostępne na tablicy ogłoszeń Zakładu prowadzącego zajęcia |
|||
19. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach |
||
P_W01 |
Student zna i rozumie kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w pielęgniarstwie;
|
C.W1 |
||
P_W02 |
Student zna i rozumie reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych;
|
C.W2 |
||
P_W03 |
Student zna i rozumie metody i techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych w pielęgniarstwie; |
C.W3 |
||
P_U01 |
Student potrafi wskazywać kierunki i zakres badań naukowych w pielęgniarstwie; |
C.U1 |
||
P_U02 |
Student potrafi zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki; |
C.U2 |
||
P_U03 |
Student potrafi przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy; |
C.U3 |
||
20. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
20.1. Wykłady |
20 |
|||
Wytyczne oraz podstawowe zagadnienia z zakresu pisania pracy magisterskiej. |
5 |
|||
Etapy procesu badawczego: 1. Określenie i sprecyzowanie problemu badawczego, ustalanie przedmiotu i celu badań. 2. Formułowanie pytań badawczych i hipotez: 3. Ustalanie zmiennych i wskaźników: - rodzaje zmiennych statystycznych. - skale pomiarowe |
5 |
|||
4. Kryteria i metody doboru badanej próby. 5. Metody, techniki i narzędzia. |
5 |
|||
6. Badania eksperymentalne a badania obserwacyjne. 7. Podstawy analizy statystycznej wyników badań: - zasady wnioskowania statystycznego. Omówienie wyników badań. Wyciaganie wniosków z badań. |
5 |
|||
|
|
|||
20.2. Seminaria |
10 |
|||
Analiza tekstu fachowego . Przegląd artykułów naukowych z zakresu pielęgniarstwa. |
5 |
|||
Omawianie i krytyczna analiza projektu badawczego. |
5 |
|||
20.3. Ćwiczenia |
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
21. Literatura |
||||
1. A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice 2010. 2. H. Lenartowicz, M. J. Kózka: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2010. 3. B. Stoczewska: Jak pisać pracę licencjacką lub magisterską: poradnik dla studentów. Kraków 2009
|
||||
22. Kryteria oceny – szczegóły |
|
|||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.
|
||||