deklaracja dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Badania naukowe w pielęgniarstwie - studia drugiego stopnia

Opublikowano: 8 kwiecień 2020Poprawiono: 11 luty 2023
opis do obrazu 10

Poniżej znajdują się karty przedmiotów dla studiów stacjonarnych i niestacjnarnych:

 

Karta przedmiotu

Cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Pielęgniarstwo

2. Poziom kształcenia:  studia II stopnia/profil praktyczny

3. Forma studiów: stacjonarne

4. Rok: I/ cykl 2020-2022

5. Semestr: II

6. Nazwa przedmiotu: Badania naukowe w pielęgniarstwie

7. Status przedmiotu: obwiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

 

Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania i przeprowadzania badań empirycznych

Znajomienie z zasadami interpretowania danych empirycznych oraz zasadami wnioskowania.

Kształtowanie umiejętności  przygotowania i przedstawienia raportu z badań (zasad formalnych dotyczących redakcji publikacji naukowych).

Kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego prowadzenia badań zgodnych ze standardami etycznymi.

 

 

 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: C.W1, C.W2, C.W3

w zakresie umiejętności student potrafi: C.U1, C.U2, C.U3

 

 

 

9. liczba godzin z przedmiotu

50

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

2

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*

W zakresie wiedzy

 

Zaliczenie na ocenę – test

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja

 

*

W zakresie kompetencji

 

*

         

 

* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

 

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

 

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

znh_sekretariat@sum.edu.pl

kszmaglinska@sum.edu.pl

               mfajler@sum.edu.pl

 

 

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

 

 

dr n. hum. Monika Fajler

 

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

 

Znajomość podstawowych zagadnień metodologicznych.

 

 

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

Udostępnia na zajęciach nauczyciel prowadzący

17. Miejsce odbywania się zajęć

Sale Wydziału Nauk o Zdrowiu, zgodnie z harmonogramem

18. Miejsce i godzina konsultacji

Informacje dostępne na tablicy ogłoszeń Zakładu prowadzącego zajęcia

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

Student zna i rozumie kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w pielęgniarstwie;

 

C.W1

P_W02

Student zna i rozumie reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych;

 

C.W2

P_W03

Student zna i rozumie metody i techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych w pielęgniarstwie;

C.W3

P_U01

Student potrafi wskazywać kierunki i zakres badań naukowych w pielęgniarstwie;

C.U1

P_U02

 

Student potrafi zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki; 

C.U2

P_U03

Student potrafi przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy;

C.U3

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

20.1. Wykłady

20

Wytyczne oraz podstawowe zagadnienia z zakresu pisania pracy magisterskiej.

5

Etapy procesu badawczego:

1. Określenie i sprecyzowanie problemu badawczego, ustalanie przedmiotu i celu badań.

 2.  Formułowanie pytań badawczych  i hipotez:

3.  Ustalanie zmiennych i wskaźników:

 - rodzaje zmiennych statystycznych.

- skale pomiarowe

5

4. Kryteria i metody doboru badanej próby.

5. Metody, techniki i narzędzia.

5

6. Badania eksperymentalne a badania obserwacyjne.

7. Podstawy analizy statystycznej wyników badań:

 -  zasady wnioskowania  statystycznego.

Omówienie wyników badań.

Wyciaganie wniosków z badań.

5

 

 

20.2. Seminaria

10

Analiza tekstu fachowego . Przegląd artykułów naukowych z zakresu pielęgniarstwa. 

5

Omawianie i krytyczna analiza projektu badawczego.

5

20.3. Ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. Literatura

1.      A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice 2010.

2.      H. Lenartowicz, M. J. Kózka: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2010.

3.      B. Stoczewska: Jak pisać pracę licencjacką lub magisterską: poradnik dla studentów. Kraków 2009

 

22. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

Karta przedmiotu

Cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów:  Pielęgniarstwo

2. Poziom kształcenia:  studia II stopnia/profil praktyczny

3. Forma studiów: niestacjonarne

4. Rok: I/ cykl 2020-2022

5. Semestr: II

6. Nazwa przedmiotu: Badania naukowe w pielęgniarstwie

7. Status przedmiotu: obwiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

 

Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania i przeprowadzania badań empirycznych

Znajomienie z zasadami interpretowania danych empirycznych oraz zasadami wnioskowania.

Kształtowanie umiejętności  przygotowania i przedstawienia raportu z badań (zasad formalnych dotyczących redakcji publikacji naukowych).

Kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego prowadzenia badań zgodnych ze standardami etycznymi.

 

 

 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: C.W1, C.W2, C.W3

w zakresie umiejętności student potrafi: C.U1, C.U2, C.U3

 

 

 

9. liczba godzin z przedmiotu

30

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

2

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*

W zakresie wiedzy

Zaliczenie na ocenę – test

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja

 

*

W zakresie kompetencji

 

*

         

 

* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

 

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

 

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

znh_sekretariat@sum.edu.pl

kszmaglinska@sum.edu.pl

               mfajler@sum.edu.pl

 

 

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

 

 

dr n. hum. Monika Fajler

 

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

 

Znajomość podstawowych zagadnień metodologicznych.

 

 

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

Udostępnia na zajęciach nauczyciel prowadzący

17. Miejsce odbywania się zajęć

Sale Wydziału Nauk o Zdrowiu, zgodnie z harmonogramem

18. Miejsce i godzina konsultacji

Informacje dostępne na tablicy ogłoszeń Zakładu prowadzącego zajęcia

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

Student zna i rozumie kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w pielęgniarstwie;

 

C.W1

P_W02

Student zna i rozumie reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych;

 

C.W2

P_W03

Student zna i rozumie metody i techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych w pielęgniarstwie;

C.W3

P_U01

Student potrafi wskazywać kierunki i zakres badań naukowych w pielęgniarstwie;

C.U1

P_U02

 

Student potrafi zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki; 

C.U2

P_U03

Student potrafi przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy;

C.U3

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

20.1. Wykłady

20

Wytyczne oraz podstawowe zagadnienia z zakresu pisania pracy magisterskiej.

5

Etapy procesu badawczego:

1. Określenie i sprecyzowanie problemu badawczego, ustalanie przedmiotu i celu badań.

 2.  Formułowanie pytań badawczych  i hipotez:

3.  Ustalanie zmiennych i wskaźników:

 - rodzaje zmiennych statystycznych.

- skale pomiarowe

5

4. Kryteria i metody doboru badanej próby.

5. Metody, techniki i narzędzia.

5

6. Badania eksperymentalne a badania obserwacyjne.

7. Podstawy analizy statystycznej wyników badań:

 -  zasady wnioskowania  statystycznego.

Omówienie wyników badań.

Wyciaganie wniosków z badań.

5

 

 

20.2. Seminaria

10

Analiza tekstu fachowego . Przegląd artykułów naukowych z zakresu pielęgniarstwa. 

5

Omawianie i krytyczna analiza projektu badawczego.

5

20.3. Ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. Literatura

1.      A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice 2010.

2.      H. Lenartowicz, M. J. Kózka: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2010.

3.      B. Stoczewska: Jak pisać pracę licencjacką lub magisterską: poradnik dla studentów. Kraków 2009

 

22. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

 

Pozostałe aktualności...
opis do obrazu 9
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Filozofia - Położnictwo studia II stopnia (fakultet)

opis do obrazu 9
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Badania naukowe w pielęgniarstwie - studia pierwszego stopnia

opis do obrazu 11
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Filozofia - Fizjoterapia studia jednolite magisterskie

opis do obrazu 12
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Bioetyka - Fizjoterapia studia jednolite magisterskie