Karta przedmiotu
Cz. 1
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Pielęgniarstwo |
2. Poziom kształcenia: studia I stopnia/profil praktyczny 3. Forma studiów: stacjonarne |
|||
4. Rok: I/ cykl 2020-2023 |
5. Semestr: II |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Badania naukowe w pielęgniarstwie |
||||
7. Status przedmiotu: obwiązkowy |
||||
8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się |
||||
Zapoznanie ze specyfiką metodologii jako nauki, z jej podstawową terminologią. Zaznajomienie z metodyką postepowania badawczego. Zapoznanie z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami wykorzystywanymi w pracy badawczej w pielęgniarstwie. Kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego prowadzenia badań zgodnych ze standardami etycznymi.
Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach w zakresie wiedzy student zna i rozumie: D.W38 D.W39. D.W40. w zakresie umiejętności student potrafi: D.U31. D.U32.
|
||||
9. liczba godzin z przedmiotu |
25 |
|||
10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
1,5 |
|||
11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny* |
||
W zakresie wiedzy |
Zaliczenie na ocenę – test wyboru |
* |
||
W zakresie umiejętności |
Obserwacja
|
* |
||
W zakresie kompetencji |
|
* |
||
* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|
|||
12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:
Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 znh_sekretariat@sum.edu.pl kszmaglinska@sum.edu.pl mfajler@sum.edu.pl
|
|
|||
13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:
dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska
|
|
|||
14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: brak
|
|
|||
15. Liczebność grup |
Zgodna z uchwałą Senatu SUM |
|||
16. Materiały do zajęć |
Udostępnia na zajęciach nauczyciel prowadzący |
|||
17. Miejsce odbywania się zajęć |
e-learning (platforma SUM lub Ms Teams), zgodnie z harmonogramem |
|||
18. Miejsce i godzina konsultacji |
Informacje dostępne na stronie: filozofia.sum.edu.pl |
|||
19. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach |
||
P_W01 |
Student zna i rozumie przedmiot, cel, obszar badań naukowych i paradygmaty pielęgniarstwa.
|
D.W38 |
||
P_W02 |
Student zna i rozumie metody i techniki prowadzenia badań naukowych.
|
D.W39. |
||
P_W03 |
Student zna i rozumie zasady etyki w prowadzeniu badań naukowych i podstawowe regulacje prawne z zakresu prawa autorskiego i prawa ochrony własności intelektualnej.
|
D.W40. |
||
P_U01 |
Student potrafi krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych. |
D.U31. |
||
P_U02 |
Student potrafi przeprowadzać badanie jakościowe, posługując się narzędziami badawczymi. |
D.U32. |
||
20. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
20.1. Wykłady |
10 |
|||
Metodologia jako nauka - wprowadzenie w podstawową terminologię. Prawa autorskie i ochrona własności intelektualnej/przemysłowej. Etyczne aspekty badań naukowych. |
5 |
|||
Narzędzia, techniki i metody badawcze. Podstawowe zagadnienia z filozofii nauki. Pojęcie paradygmatu. Paradygmaty w pielęgniarstwie. |
5 |
|||
|
|
|||
|
|
|||
20.2. Seminaria |
15 |
|||
Konstruowanie kwestionariusza. |
5 |
|||
Analiza kwestionariusza ankiety. |
5 |
|||
Formułowanie problemów badawczych. |
5 |
|||
20.3. Ćwiczenia |
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
21. Literatura |
||||
1.A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice 2010. 2. H. Lenartowicz, M. J. Kózka: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2010.
|
||||
22. Kryteria oceny – szczegóły |
|
|||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.
|
||||