deklaracja dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Filozofia - Położnictwo studia II stopnia (fakultet)

Opublikowano: 7 kwiecień 2020Poprawiono: 11 luty 2023
opis do obrazu 9

Filozofia – studia II stopnia (fakultet)

 

Karta przedmiotu

Cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Położnictwo

2. Poziom kształcenia: II stopień / profil ogólnoakademicki

3. Forma studiów: studia stacjonarne i niestacjonarne

4. Rok: rok I / cykl 2020-2022 dla studiów II stopnia

5. Semestr: I

6. Nazwa przedmiotu: Filozofia

7. Status przedmiotu: fakultatywny

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

Przedstawienie filozoficznych uwarunkowań wykonywania zawodu położnej.

Zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami współczesnej filozofii (w tym głównie: antropologii filozoficznej i filozofii medycyny).

Nauczyć studentów identyfikowania podstawowych problemów filozoficzno-etycznych dotyczących ochrony życia i zdrowia oraz  kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną.

 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: A.W29

w zakresie umiejętności student potrafi: A.U21

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:……………

 

 

9. liczba godzin z przedmiotu

15

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

1

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*

W zakresie wiedzy

Zaliczenie na ocenę – test

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja

*

W zakresie kompetencji

 

*

         

 

* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

 

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

kszmaglinska@sum.edu.pl

znh_sekretariat@sum.edu.pl

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

brak

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

Udostępnia nauczyciel prowadzący zajęcia

17. Miejsce odbywania się zajęć

Sale Wydziału Nauk o Zdrowiu, zgodnie z harmonogramem

18. Miejsce i godzina konsultacji

Informacje dostępne na tablicy ogłoszeń Zakładu prowadzącego zajęcia

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

Student zna i rozumie uwarunkowania społeczno-kulturowe i religijne w odniesieniu do opieki nad kobietą i jej rodziną

A.W29

P_U01

Student potrafi analizować religijno-kulturowe aspekty opieki nad kobietą i jej rodziną w okresie okołoporodowym i opieki neonatologicznej

A.U21

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

20.1. Wykłady

 

1. Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia filozoficzne. Podział i główne nurty filozofii.

2

2. Filozofia a nauki szczegółowe. Etyczne i antropologiczne implikacje przyjmowanych w medycynie modeli człowieka.

2

3. Filozofia a położnictwo. Charakterystyka filozoficznych problemów w kontekście praktyki położniczej (m. in. pojęcie życia, płci, cierpienia, śmierci, żałoby w ujęciu filozoficznym).

3

4. Medycyna holistyczna – założenia filozoficzne. Pacjent jako osoba.

3

20.2. Seminaria

 

Podstawowe problemy filozoficzno-etyczne ochrony życia i zdrowia.

5

 

 

 

 

 

 

20.3. Ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. Literatura

 

J. Baggini, P.S. Fosl: Przybornik filozofia. Kompendium metod i pojęć filozoficznych. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2010.

K. Wieczorek, D. Kubok, A. Noras, M. Wojewoda: Podstawy filozofii dla uczniów i studentów. Wydawnictwo Videograf SA, Chorzów 2012.

A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Wprowadzenie do filozofii. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych. Katowice 2013.

 

22. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

Pozostałe aktualności...
opis do obrazu 6
Pracownicy
11 luty 2023

dr n. med. Marcin Leśniewski

opis do obrazu 8
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Badania naukowe w położnictwie - Położnictwo studia pierwszego stopnia

opis do obrazu 9
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Badania naukowe w pielęgniarstwie - studia pierwszego stopnia

opis do obrazu 10
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Badania naukowe w pielęgniarstwie - studia drugiego stopnia