Filozofia – studia II stopnia (fakultet)
Karta przedmiotu
Cz. 1
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Położnictwo |
2. Poziom kształcenia: II stopień / profil ogólnoakademicki 3. Forma studiów: studia stacjonarne i niestacjonarne |
|||
4. Rok: rok I / cykl 2020-2022 dla studiów II stopnia |
5. Semestr: I |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Filozofia |
||||
7. Status przedmiotu: fakultatywny |
||||
8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się |
||||
Przedstawienie filozoficznych uwarunkowań wykonywania zawodu położnej. Zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami współczesnej filozofii (w tym głównie: antropologii filozoficznej i filozofii medycyny). Nauczyć studentów identyfikowania podstawowych problemów filozoficzno-etycznych dotyczących ochrony życia i zdrowia oraz kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną.
Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach w zakresie wiedzy student zna i rozumie: A.W29 w zakresie umiejętności student potrafi: A.U21 w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:……………
|
||||
9. liczba godzin z przedmiotu |
15 |
|||
10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
1 |
|||
11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny* |
||
W zakresie wiedzy |
Zaliczenie na ocenę – test |
* |
||
W zakresie umiejętności |
Obserwacja |
* |
||
W zakresie kompetencji |
|
* |
||
* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|
|||
12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail: Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 |
|
|||
13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu: dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska |
|
|||
14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: brak |
|
|||
15. Liczebność grup |
Zgodna z uchwałą Senatu SUM |
|||
16. Materiały do zajęć |
Udostępnia nauczyciel prowadzący zajęcia |
|||
17. Miejsce odbywania się zajęć |
Sale Wydziału Nauk o Zdrowiu, zgodnie z harmonogramem |
|||
18. Miejsce i godzina konsultacji |
Informacje dostępne na tablicy ogłoszeń Zakładu prowadzącego zajęcia |
|||
19. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach |
||
P_W01 |
Student zna i rozumie uwarunkowania społeczno-kulturowe i religijne w odniesieniu do opieki nad kobietą i jej rodziną |
A.W29 |
||
P_U01 |
Student potrafi analizować religijno-kulturowe aspekty opieki nad kobietą i jej rodziną w okresie okołoporodowym i opieki neonatologicznej |
A.U21 |
||
20. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
20.1. Wykłady |
|
|||
1. Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia filozoficzne. Podział i główne nurty filozofii. |
2 |
|||
2. Filozofia a nauki szczegółowe. Etyczne i antropologiczne implikacje przyjmowanych w medycynie modeli człowieka. |
2 |
|||
3. Filozofia a położnictwo. Charakterystyka filozoficznych problemów w kontekście praktyki położniczej (m. in. pojęcie życia, płci, cierpienia, śmierci, żałoby w ujęciu filozoficznym). |
3 |
|||
4. Medycyna holistyczna – założenia filozoficzne. Pacjent jako osoba. |
3 |
|||
20.2. Seminaria |
|
|||
Podstawowe problemy filozoficzno-etyczne ochrony życia i zdrowia. |
5 |
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
20.3. Ćwiczenia |
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
21. Literatura |
||||
J. Baggini, P.S. Fosl: Przybornik filozofia. Kompendium metod i pojęć filozoficznych. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2010. K. Wieczorek, D. Kubok, A. Noras, M. Wojewoda: Podstawy filozofii dla uczniów i studentów. Wydawnictwo Videograf SA, Chorzów 2012. A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Wprowadzenie do filozofii. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych. Katowice 2013.
|
||||
22. Kryteria oceny – szczegóły |
|
|||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.
|
||||