deklaracja dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Badania naukowe w położnictwie - Położnictwo studia pierwszego stopnia

Opublikowano: 7 kwiecień 2020Poprawiono: 11 luty 2023
opis do obrazu 8

Badania naukowe w położnictwie - studia pierwszego stopnia

Nauczyciele prowadzący: dr M. Fajler mfajler@sum.edu.pl, dr K. Szmaglińska kszmaglinska@sum.edu.pl 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Położnictwo

2. Poziom kształcenia: I stopnień / profil praktyczny

3. Forma studiów: studia stacjonarne

4. Rok: III / cykl 2020-2023 dla studentów I stopnia

5. Semestr: V

6. Nazwa przedmiotu: Badania naukowe w położnictwie

7. Status przedmiotu: obowiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

Poznanie podstawowej terminologii metodologicznej oraz specyfiki metodologii jako metanauki.

Zaznajomienie z metodyką postępowania badawczego. Zapoznanie z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami wykorzystywanymi w pracy badawczej w położnictwie.

Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania i przeprowadzania badań empirycznych.

Kształtowanie umiejętności redakcji pracy licencjackiej i korzystania z literatury naukowej.

Kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego prowadzenia badań zgodnych ze standardami etycznymi.

 

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: D.W67. D.W68. D.W69.

w zakresie umiejętności student potrafi: D.U58.

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:……………

 

9. liczba godzin z przedmiotu

35

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

2

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji

Sposoby oceny*

W zakresie wiedzy

Zaliczenie na ocenę – test

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja

*

W zakresie kompetencji

 

*

         

 

* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

 

 

 

Karta przedmiotu

Cz. 2

 

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12

kszmaglinska@sum.edu.pl

znh_sekretariat@sum.edu.pl

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

dr n. hum.  Monika Fajler

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

brak

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

udostępnia nauczyciel prowadzący zajęcia

17. Miejsce odbywania się zajęć

Sale Wydziału Nauk o Zdrowiu, zgodnie z harmonogramem

18. Miejsce i godzina konsultacji

Informacje dostępne na tablicy ogłoszeń Zakładu prowadzącego zajęcia

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

Student zna przedmiot, cel, obszar badań naukowych i paradygmaty położnictwa.

D.W67.

P_W02

Student zna metody i techniki prowadzenia badań naukowych.

D.W68.

P_WO3

Student zna zasady etyki w prowadzeniu badań naukowych i podstawowe regulacje prawne z zakresu prawa autorskiego i prawa ochrony własności intelektualnej.

D.W69.

P_U01

Student potrafi krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych w zakresie położnictwa.

D.U58.

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

20.1. Wykłady

 

Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia metodologiczne.

3

Etapy procesu badawczego: cz. 1

4

Etapy procesu badawczego: cz. 2

4

Etyka badań naukowych. Prawa autorskie i ochrona własności intelektualnej

4

20.2. Seminaria

 

Analiza tekstu fachowego.

4

Projektowanie badania.

4

Omawianie i krytyczna analiza projektu.

4

Zasady redagowania pracy licencjackiej

4

Kwestionariusz ankiety.

4

20.3. Ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21. Literatura

 

1. A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice 2010.

2. H. Lenartowicz, M. J. Kózka: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2010.

3. B. Stoczewska: Jak pisać pracę licencjacką lub magisterską: poradnik dla studentów. Kraków 2009.

4. W. Jędrychowski: Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Kraków 2004.

                                                                                                                                                                                                                               

 

22. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

Pozostałe aktualności...
opis do obrazu 2
Pracownicy
11 luty 2023

dr n. hum. Monika Fajler

opis do obrazu 5
Pracownicy
11 luty 2023

dr n. hum. Anita Gralak

opis do obrazu 9
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Filozofia - Położnictwo studia II stopnia (fakultet)

opis do obrazu 9
Karty przedmiotów
11 luty 2023

Badania naukowe w pielęgniarstwie - studia pierwszego stopnia