Badania naukowe w położnictwie - studia pierwszego stopnia
Nauczyciele prowadzący: dr M. Fajler mfajler@sum.edu.pl, dr K. Szmaglińska kszmaglinska@sum.edu.pl
Karta przedmiotu
Cz. 1
Informacje ogólne o przedmiocie |
||||
1. Kierunek studiów: Położnictwo |
2. Poziom kształcenia: I stopnień / profil praktyczny 3. Forma studiów: studia stacjonarne |
|||
4. Rok: III / cykl 2020-2023 dla studentów I stopnia |
5. Semestr: V |
|||
6. Nazwa przedmiotu: Badania naukowe w położnictwie |
||||
7. Status przedmiotu: obowiązkowy |
||||
8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się |
||||
Poznanie podstawowej terminologii metodologicznej oraz specyfiki metodologii jako metanauki. Zaznajomienie z metodyką postępowania badawczego. Zapoznanie z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami wykorzystywanymi w pracy badawczej w położnictwie. Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania i przeprowadzania badań empirycznych. Kształtowanie umiejętności redakcji pracy licencjackiej i korzystania z literatury naukowej. Kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego prowadzenia badań zgodnych ze standardami etycznymi.
Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach w zakresie wiedzy student zna i rozumie: D.W67. D.W68. D.W69. w zakresie umiejętności student potrafi: D.U58. w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:……………
|
||||
9. liczba godzin z przedmiotu |
35 |
|||
10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
2 |
|||
11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się |
||||
Efekty uczenia się |
Sposoby weryfikacji |
Sposoby oceny* |
||
W zakresie wiedzy |
Zaliczenie na ocenę – test |
* |
||
W zakresie umiejętności |
Obserwacja |
* |
||
W zakresie kompetencji |
|
* |
||
* zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:
Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom
Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom
Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie
Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie
Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie
Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.
Karta przedmiotu
Cz. 2
Inne przydatne informacje o przedmiocie |
|
|||
12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail: Zakład Filozofii i Bioetyki, Katedra Nauk Społecznych i Humanistycznych WNoZ w Katowicach, 40-752 Katowice ul. Medyków 12 |
|
|||
13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu: dr n. hum. Monika Fajler |
|
|||
14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: brak |
|
|||
15. Liczebność grup |
Zgodna z uchwałą Senatu SUM |
|||
16. Materiały do zajęć |
udostępnia nauczyciel prowadzący zajęcia |
|||
17. Miejsce odbywania się zajęć |
Sale Wydziału Nauk o Zdrowiu, zgodnie z harmonogramem |
|||
18. Miejsce i godzina konsultacji |
Informacje dostępne na tablicy ogłoszeń Zakładu prowadzącego zajęcia |
|||
19. Efekty uczenia się |
||||
Numer przedmiotowego efektu uczenia się |
Przedmiotowe efekty uczenia się |
Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach |
||
P_W01 |
Student zna przedmiot, cel, obszar badań naukowych i paradygmaty położnictwa. |
D.W67. |
||
P_W02 |
Student zna metody i techniki prowadzenia badań naukowych. |
D.W68. |
||
P_WO3 |
Student zna zasady etyki w prowadzeniu badań naukowych i podstawowe regulacje prawne z zakresu prawa autorskiego i prawa ochrony własności intelektualnej. |
D.W69. |
||
P_U01 |
Student potrafi krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych w zakresie położnictwa. |
D.U58. |
||
20. Formy i tematy zajęć |
Liczba godzin |
|||
20.1. Wykłady |
|
|||
Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia metodologiczne. |
3 |
|||
Etapy procesu badawczego: cz. 1 |
4 |
|||
Etapy procesu badawczego: cz. 2 |
4 |
|||
Etyka badań naukowych. Prawa autorskie i ochrona własności intelektualnej |
4 |
|||
20.2. Seminaria |
|
|||
Analiza tekstu fachowego. |
4 |
|||
Projektowanie badania. |
4 |
|||
Omawianie i krytyczna analiza projektu. |
4 |
|||
Zasady redagowania pracy licencjackiej |
4 |
|||
Kwestionariusz ankiety. |
4 |
|||
20.3. Ćwiczenia |
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
21. Literatura |
||||
1. A. Jonkisz, L. Niebrój (red.): Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie. Katowice 2010. 2. H. Lenartowicz, M. J. Kózka: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2010. 3. B. Stoczewska: Jak pisać pracę licencjacką lub magisterską: poradnik dla studentów. Kraków 2009. 4. W. Jędrychowski: Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Kraków 2004.
|
||||
22. Kryteria oceny – szczegóły |
|
|||
Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących. Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się. Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.
|
||||